Voor de docent

Het is de bedoeling dat de leerlingen zonder teveel hulp deze webquest kunnen maken. Als docent is het wel interessant om te kijken hoeveel voorkennis de leerlingen hebben. Dit kan getest worden door het samen maken van een woordspin. onderaan deze pagina staat een voorbeeld. De docent is nodig om het groepsproces te begleiden maar laat de taak verdeling over aan de leerlingen zelf. het is leuker als niet alle groepjes leerlingen hetzelfde onderwerp kiezen. De Docent kan er dan ook voor kiezen om zelf de onderwerpen over de verschillende groepjes te verdelen.

 

De webquest is gericht op leerlingen van 4 HAVO en 4 VWO.

De Webquest kan worden ingezet bij de volgende vakken:

-Geschiedenis

-Aardrijkskunde

-Maatschappijleer


Voor de docent is het belangrijk dat deze goed oplet hoe de samenwerking verloopt. Dit kan gecontroleerd worden door het bij houden van een logboek. Hier in schrijven de leerlingen zelf op wie wat heeft gedaan en hoelang de leerling er mee bezig was. Voorbeeld van een simpel logboek staat onderaan deze pagina. Het is ook belangrijk dat de leerlingen de beoordeling bekijken zodat ze tot een beter resultaat kunnen komen. Het is dat ook slim om dit te vermelden tijdens de introductie van het onderwerp.


In deze webquest wordt gekozen voor een presentatie de docent kan zelf ook veranderingen aanbrengen bij de opdracht als dit nodig is. Door tijd gebrek of andere visie. Het is ook leuk als de docent de leerlingen stimuleerd om zo een orgineel mogelijke presentatie te geven. Dit kan de docent doen door enige voorbeelden te laten zien aan de kinderen. 


Voordelen van presenteren : De leerling leert het proces van presenteren door te gaan. ( voorbereiding en het uiteindelijke eind product ). Omdat het in groeps verband is leren de leerlingen ook samenwerken wat belangrijk is voor de sociale vaardigheden van de leerling. Ook kunnen de leerlingen via de presentatie hun eigen kijk geven op het onderwerp en deze delen met medeleerlingen. 


Maatschappijleer


Leerdoelen :

-          De leerlingen kunnen na afloop van deze webquest 2 manieren noemen hoe de overheid de risico's van een natuurramp kan verkleinen.

-          De leerlingen kunnen na afloop van deze webquest benoemen wat (buur)landen aan een natuurramp doen in een ander land.

-          De leerlingen kunnen na afloop aangeven waarom een wederopbouw van een land/gebied moeilijk is na een aardbeving

Beoordeling presentatie :

-          Geven de leerlingen een uitleg over zeker 2 verschillende manieren van tsunami alarm systemen.

-          Welke van de 2 manieren uiteindelijk is gekozen.

-          Waarom deze gekozen is.

-          Welke organisaties deelnemen en een land steunen.

-          Waarom natuurrampen in de media verschijnen.

-          Wat heeft Nederland eraan gedaan?

-          Waarom een wederopbouw moeilijk is als een land voor Indonesië


Geschiedenis


Leerdoelen :

-          de leerling is in staat om in eigen woorden uit te leggen wat er is gebeurd tijdens de aardbeving van 1833.

-          de leerling is in staat om in eigen woorden uit te leggen wat er is gebeurd tijdens de aardbeving van 2004.

-          De leerling kan in eigen woorden beschrijven waarom er minder informatie is over de aardbeving van 1833 dan die van 2004.

-          De leerling kan in eigen woorden beschrijven wat het belang van informatie is voor historici.

Beoordeling presentatie :

-          De leerling beschrijft kort wat er gebeurd is tijdens de aardbeving van 1833.

-          De leerling beschrijft kort wat er gebeurd is tijdens de aardbeving van 1833.

-          De leerling benoemd vijf punten die verschillen tussen de aardbeving van 1833 en die van 2004.

-          De leerling benoemd vijf punten die overeenkomen tussen de aardbeving van 1833 en die van 2004.

-          De leerling beschrijft kort waarom historici zo veel mogelijk informatie willen over de aardbeving van 1833.


Aardrijkskunde


Leerdoelen:

-          De leerlingen kunnen na afloop van deze webquest uitleggen wat het verschil is tussen een natuurramp en een natuurverschijnsel.

-          De leerlingen kunnen na afloop van deze webquest uitleggen wat het verschil is tussen een natuurramp en een natuurverschijnsel.

-          De leerlingen kunnen na afloop van deze webquest uitleggen wat de schaal van Richter is.

-          De leerlingen kunnen na afloop van deze webquest de 3 plaatbewegingen die bij Aardrijkskunde worden onderscheidden benoemen.

-          De leerlingen kunnen na afloop van deze webquest uitleggen hoe de tsunami van 26 december 2004 is ontstaan.

Beoordeling presentatie:

-          De namen van de platen die betrokken waren bij de aardbeving van 26 december 2004 worden genoemd.

-          Er wordt genoemd wat voor soort breuk er heeft plaatsgevonden (convergent).

-          De zwaarte van de aardbeving wordt genoemd in magnitude (dus schaal van Richter) of als een beschrijving van de magnitude (Catastrofaal).

-          Er wordt uitgelegd hoe er een tsunami is ontstaan bij de zeebeving op 26 december 2004.

 

voorbeeld woordspin.docx
Word – 45,1 KB 169 downloads
Logboek.doc
Word – 28,5 KB 185 downloads